Komplexní příklad na účetnictví ve Flexibee – 05. Nákup materiálu – jako neplátce DPH

Nákup dřeva (Prkna omítaná – středové) ještě jako neplátce DPH. Nakoupíme 4 m3 za 23 716 CZK a za dopravu zaplatíme 484 CZK dne 10.11. Dohromady je to 20 000 CZK. Doklad má číslo 1077. Dřevo nakoupíme od skutečné firmy s IČ 49857819.

Nejprve přidáme firmu mezi obchodní partnery. Stačí zadat IČ a aktualizovat z internetu. Flexibee stáhne z databáze ARES další údaje jako DIČ, název, adresu a status plátce DPH.

Dále nás zajímá, jestli není firma nespolehlivý plátce nebo BÚ je zveřejněný na ARESu. V opačném případě budeme ručit za DPH na příjmu. Klikneme na . Odtud vede odkaz na záznam v ARESu. Kikneme na odkazy k DPH.

Firma není nespolehlivý plátce a má zveřejněný účet.

A ten si uložíme a budeme na něj platit faktury.

Účet skladu nastavíme ze 132001 na prázdný pro jednoduchost, důvody vysvětlím v příkladu 15 a pozdějších.

Nastavíme výchozí splatnost pro přijaté faktury na 14 dnů.

 

Zapíšeme přijatou fakturu. V menu Nákup/Přijaté faktury. Vyplníme dodavatele, popis, číslo došlé faktury (označení dodavatele), datum přijetí a můžeme i předpis zaúčtování. Ten se dá dále měnit v jednotlivých položkách faktury. Nápověda k přijatým fakturám.

Vyplníme 1. položku přijaté faktury. Nejprve výsledek. Chybí nám kód v ceníku pro Prkna omítaná – středová a množstevní jednotka m2. Jak je doplnit, je vysvětleno níže.

Klikneme na výběr měrných jednotek a stiskneme klávesu F2 nebo pravým tlačítkem a vybereme Otevřít.

Doplníme.

Vytvoříme kód v ceníku. Klikneme na ikonku lupy. Ve stromu v ceníku doplníme podskupinu materiál a stiskneme Nový.

Zadáme název, kód, měrnou jednotku a označíme ho skladové zboží, aby se vytvořily skladové karty a zaznamenával se stavy a pohyby. Nakonec přidáme i dodavatele zboží, kde vyplníme nákupní cenu.

Položka přijatých faktur/Účtování/Upřesnění řeší způsob zaúčtování. Použijeme předpis Nákup materiálu A. Budeme účtovat zásoby metodou A. Zaúčtujeme na 111001/321001.

Do přijaté faktury přidáme položku pro zaúčtování…

… doprava v částce 484 CZK. Použijeme předpis Nákup materiálu A. Budeme účtovat zásoby metodou A. Zaúčtujeme na 111001/321001.

Výsledná přijatá faktura vypadá takto.

Potřebujeme ještě rozúčtovat vedlejší pořizovací náklady – dopravu na prkna. Ve formuláři přijaté faktury klikneme na Služby/Rozúčtovat vedlejší náklady na sklad.

Automaticky se vytvořila příjemka s již navýšenou hodnotou skladovaných položek o dopravu. Předpis zaúčtování volíme Příjem materiálu na sklad. Nápověda k příjemkám.

Příjemka má být zaúčtována na 112001/111001

Příjemka se promítla i do skladových karet.

Ve vazbách přijaté faktury i příjemky je možné dohledat související doklady.

Budu rád za každou konstruktivní poznámku či připomínku do komentářů pod příspěvkem nebo mě přímo kontaktujte

Facebook Comments

Napište komentář.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.